במלאות חמישים שנה לצאתו של הספר "חולית", אנו מזמינים אתכם לחזור ולטייל בעולמות שבין דפי הספרים. ביצירותיו ברא פרנק הרברט עולם עשיר, שופע חברות מרתקות, מערכות אקולוגיות והיסטוריה שמשתרעת על פני עשרות אלפי שנים. בכנס נחגוג את העולם העשיר שבנה, בצד עולמות אחרים שבנו הכותבים הספקולטיביים. נבחן איך עולמות כאלה נבנים ומה נדרש כדי ליצור עולם חי בין דפי הספר.
מושב ראשון (19:45-18:00): "אראקיס נוצר כדי לבחון את המאמינים" – יצירת העולם בחולית
חולית – עולם של דת
"חולית" והספרים שבאים בעקבותיו גדושים עד להתפקע באלמנטים של דת. בהרצאה אנסה להראות בקצרה איך פרנק הרברט בנה את הדת של העולם שלו ואיך נעזר בדת כדי לבנות את העולם.
אהוד מימון: מתרגם ועורך. עורך אתר האגודה ואסופת סיפורי המקור "היֹה יהיה".
האקולוגיה של חולית
פרנק הרברט ביסס את אראקיס, על אקולוגיה מדברית אמיתית בהשראת דיונות החול שלאורך חוף אורגון. הוא פיזר רמזים על המערכת האקולוגית של חולית כדי לתת תחושה שהיא חיונית והתמקד בהשפעה ההדדית של האדם על כוכב הלכת והסביבה על האדם. בהרצאה נשווה את חולית לאקולוגיות מדבריות, ננסה לאשר שעולם המדבר ושייח חולוד אכן אפשריים ונשאל אם החלום הדררי בר ביצוע.
ד"ר תמר קיס-פפו: חוקרת אבולוציונית, חברה בקהילת טולקין הישראלית ובאגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה.
הדררים נגד העולם: מלחמה, גרילה או טרור
המלחמה בין הדררים לבית הרקונן ובקיסרות יכולה להיחשב בעיניים מודרניות כסוג של טרור, או שמא מלחמת גרילה. בהרצאה נדון על סמך תיאוריות עכשוויות במדעי המדינה וחקר הטרור על המערכה הדררית, כפי שהיא מתוארת בספרים הראשונים בסאגת חולית.
ד"ר גיא בקר: קרימינולוג קליני. מרצה וחוקר בבית הספר לקרימינולוגיה באוניברסיטת חיפה בתחומי קשרי טרור – פשיעה מאורגנת, עבריינות סדרתית ועוד.
מושב שני (21:45-20:00):"ברוך היוצר וברוכים מימיו" – העולמות שנוצרים בדפי הספרים
תרגום חולית
עמנואל לוטם, מתרגם המהדורה העברית של חולית", יספר איך תרגם את הספר בשנת 1976, "עם מעט עזרה מידידַי".
ד"ר עמנואל לוטם: מתרגם ועורך, ממייסדי האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה ופסטיבל אייקון.
התיאולוגיה של יצירת העולמות
כבר בתקופה ההלניסטית חשדו בני אדם שבורא העולם הזה לא עשה עבודה טובה במיוחד. קבוצות דתיות רבות הפרידו בין האל האינסופי, לאלוהים הנחות יותר שיצר את עולמנו ושולט בו, בשגגה או בזדון. בהרצאה אגע בגלגולים שעבר רעיון הבורא הפגום, במניעים ובכוונות של בוראים כאלה, באופי העולמות שצומחים מתוך התחלה כזו, ובהתמודדות כדמויות עם העולמות שיצרו.
דניאל פידלמן: מרצה, מנחה ותלמיד הוראה. למד היסטוריה, מזרח תיכון, מדע הדתות, בלשנות ותרבות צרפת.
כל ההתחלות גמישות
יש שיטענו שסיפור, ובמיוחד סיפור פנטזיה או מדע בדיוני, צריך להציג את העולם שלו מיד בהתחלה. "חולית", וספרים אחרים בז'אנר, בוחרים דווקא להסתיר מהקוראים שלהם את זירת ההתרחשות המרכזית בספר וליצור ציפייה לקראתה. למה כדאי לחשוף עולמות רק דרך חור המנעול, ואיך בכלל עושים את זה?
רותם ברוכין: תסריטאית, מחזאית וסופרת זוכת פרס גפן. התסריטאית ובמאית המשנה של הסרט "צלילה חופשית" (בהפקה).