מושבי הכנס

מושב ראשון – כפילות שסופה ייחודיות

 

הדומה והשונה הם מרכיב בלתי נפרד מהאמנות באשר היא, ועל אחת כמה וכמה בספרות הספקולטיבית המהלכת על הגבול שבין מציאות לדמיון. במושב הזה נעסוק בדברים החוזרים על עצמם, ובאלה שנשארים נאמנים לעצמם ולייחודם – מהקשרים המורכבים בין מדע בדיוני למדע, דרך המיתולוגיות שבבסיס ספריו של טולקין ועד לנערות דומות אך שונות, שמתעקשות לשמור על ייחודיות בחברה קונפורמיסטית.

 

 

ממד הדמיון: המשותף והייחודי למדע הבדיוני ולמחקרי חיזוי / ד"ר אהרון האופטמן

הן ספרות המדע הבדיוני והן מחקרי חיזוי משתמשים בתרגילי חשיבה כדי להגיע לתובנות על תרחישים עתידיים מפתיעים אך אפשריים. הדגשים והמטרות אמנם שונים, אך הדמיון היצירתי הוא מרכיב חשוב בשניהם. הכפילות בין שני התחומים והייחודיות שלהם מעניקים כר נרחב להפריה הדדית.

ד"ר אהרון האופטמן: חוקר בכיר ביחידה לחיזוי טכנולוגי וחברתי באוניברסיטת תל אביב ועמית במכון צבי מיתר לחדשנות טכנולוגית במרכז הבינתחומי הרצליה.

 

בדרך לחתונה עוצרים אצל השר האפל / נבט טחנאי

 

בספרו של טולקין, "שר הטבעות", הזוג הקאנוני אראגורן וארוון מושווים תדיר לזוג המיתולוגי ברן ולותיין המופיע ביצירה מוקדמת של טולקין, "הסילמריליון". על פניו זה נראה מובן מאליו – אבל האם הם באמת דומים להם עד כדי כך? בהרצאה אבחן מקרוב את ההקבלה שעושה המחבר בין הזוגות. אם במבט שני אראגורן וארוון הם לא בדיוק תמונת המראה של הזוג האידיאלי, למה הם משווים את עצמם אליהם כל הזמן?

נבט טחנאי: חברת עמותת טולקין, בעלת תואר שני בספרות אנגלית ועורכת תוכן באתר "גטבוקס ספרים דיגיטליים".

 

משחקי הזהות / ד"ר יעל עבאדי-רייס

קטניס אוורדין מתבגרת בתנאים הקיצוניים של משחקי הרעב ומגבשת דרכם את זהותה. טיפאני אייקין תהיה מכשפה, אף שזו אינה בחירה נפוצה או טריוויאלית לנערת כפר המגבשת את זהותה. גם בטרילוגיית "משחקי הרעב", וגם ברביעיית ספרי טיפאני אייקין של טרי פראצ'ט, הגיבורות ייחודיות ביחס לסביבתן ולחברה המסורתית שבה גדלו, המייצרת מסלולי חיים ידועים מראש וזהים. שכבות התפקידים הייחודיים שהן צריכות למלא משמשים להן חומרי גלם על מנת ליצור זהות ייחודית ושונה.

ד"ר יעל עבאדי-רייס: אריכאולוגית חופרת, חוקרת בנשמה וחובבת מדע בדיוני.

 

 

מושב שני – מיחיד לרבים ובחזרה?

 

חברה שלמה או גיבורים בודדים – הספרות עוסקת בכל הטווח שביניהם. לא פעם הדמויות בספרות הספקולטיבית מוצאות את עצמן חלק ממכלול שלם וגדול מהן, או שמא מאבדות את המרכיבים שמאחדים את חלקיהן השונים. גם היוצרים עצמם מפרקים ומאחדים דמויות בהתאם לצרכיהם, ומשנים את הדמויות ואת החברה בהתאם לרעיונות הכי מטורפים שלהם.

 

שלוש גיבורות, שלושה עולמות ומרטין אחד / ד"ר רז גרינברג

בשנה שעברה נודע כי שלושה סיפורים קצרים שונים מוקדמים שכתב ג'ורג' ר"ר. מרטין יעובדו לסרט קולנוע אחד, שימזג את שלוש הגיבורות שלהם לגיבורה אחת. בהרצאה אבחן את שלושת הסיפורים האלה ואת הגיבורה של כל אחד מהם הפועלת בעולם אחר, ואראה שלכולן יש מכנה משותף – הבדידות. בשלושתן גם אפשר למצוא מאפיינים שניכרים היטב במגנום-אופוס המאוחר יותר של מרטין – "שיר של אש ושל קרח".

ד"ר רז גרינברג- חוקר אנימציה ותרבות חזותית, מרצה ותיק בכנסים, חובב מד"ב ופנטסיה במיוחד מהסוג האזוטרי

 

כולנו אינדיבידואלים / קלרה שיכלמן

אדם יחיד הוא בלתי צפוי, מפתיע ובלתי ניתן לחיזוי. אך מה בנוגע לתושבי עיר? ומדינה? מה בנוגע לאנושות כולה? אנחנו מתבססים על סטטיסטיקה כדי לחזות סערות, באוקיינוס כמו גם בכוסות תה. קוני ויליס, אייזק אסימוב ואחרים מציעים להסתמך עליה כדי לחזות את עתיד האנושות. אבל האם היחיד נעלם בהמון? האם פיזיקה סטטיסטית רלוונטית גם לאנושות? בהרצאה נדון בכוח ובמגבלות של הרעיונות האלה כפי שהם מוצגים בספרות ומחוץ לה.

קלרה שיכלמן: דוקטורנטית למתמטיקה, חובבת ספרות מושבעת ונהנית לטייל על הספקטרום שביניהם.

 

ינחה את המושב – ד"ר עמנואל לוטם.

מתרגם ועורך, ממייסדי האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה ופסטיבל אייקון.