הרצאות



12:00 המסע המופלא לשם ובחזרה בספרות פנטסיה לילדים
מרצה: גילי בר הלל
חדר הרצאות

ההרצאה תעסוק במודל הקלאסי של ספרות הפנטסיה לילדים, ובמשותף לספרי הארי פוטר, הקוסם מארץ עוץ ונארניה.

גילי בר הלל היא מתרגמת ספרי הארי פוטר והעורכת לשעבר של סדרת ספרי הילדים של כתר.

12:00 תרגילים מרושעים לכותבים מתחילים
מרצה: ניר יניב
אודיטוריום

צרור עצות, תובנות, כללי אצבע וקללות לשימושם הפרטי והפומבי של כותבים מתחילים, בתיבול סרקזם עדין והומור גס. בין הנושאים שיעלו על הפרק: מרכיבי הסיפור לדורותיהם, גורלן של התחכמויות מיותרות, הומור ז"ל, נקודת מבטו של העורך היגע, קלישאות הז'אנר בראי קהל הקוראים העצבני, מזוכיזם ורשעות בשירות האמנות. ראו הוזהרתם!

ניר יניב הוא מוסיקאי, מתכנת מחשבים ושכיר עט. סיפורים, מאמרים וטורים אישיים פרי עטו מופיעים בכתבי העת "המימד העשירי" ו"חלומות באספמיה". הוא עורך את כתב העת המקוון של האגודה, ומנהל את פורום הסיפורים הקשוח ביותר ברשת.

13:00 נונסנס ונונסנס אינטליגנטי ביצירתם של אדמס ופראצ'ט
מרצה: אילן אשכולי
חדר הרצאות

מהו נונסנס? האם הוא מתמצה בשטויות מצחיקות, או שמא מדובר כאן בסוג מסוים מאד של הומור? האם יש נונסנס אינטליגנטי?
בהרצאה נבחן, דרך ספריהם של דגלס אדמס וטרי פראצ'ט, את השימוש שהם עושים בנונסנס, ההשפעות עליהם וההבדלים ביניהם, בפרט בשיטות ההצחקה השונות.

אילן אשכולי הוא מורה ומחנך בישראל, במאי, תסריטאי ושדרן רדיו לעת מצוא. בעל נטיה מוזרה להרצות על נושאים מגוונים בהם רוב האנשים מעולם לא חשבו להתעניין. ירושלמי, נשוי ואינו חובב חתולים.

15:00 מקורות ספרותיים לפנטסיה
מנחה: איתמר פארן
אודיטוריום

פנטסיה מלווה את המין האנושי מאז ומעולם: מיתולוגיה, אגדה, ספרות, קולנוע. בהרצאה זו נדון, בצורה ראשונית, במקורות השונים מהם נשאבו הסיפורים הפנטסטיים המלווים אותנו במהלך התקופות, נשווה בין סוגי מקורות וסוגי עיבודים, וננסה לעקוב דרכם אחר מהלך התפתחות הסוגה.

איתמר פארן הוא מתרגם ספרי מד"ב ופנטסיה. בשנה האחרונה ראה אור הספר "ההסגר" של גרג איגן בתרגומו.

16:30 קורט וונגוט - העתיד כרקע להווה
מנחה: איילת אלוני
אודיטוריום

קורט וונגוט כותב על העתיד, הוגה עולמות בדיוניים וטכנולוגיות בלתי אפשריות - אולם האם באמת ניתן לכנות אותו סופר מדע בדיוני? וונגוט, אחד ממפתחי הנובלה האמריקאית, כותב סאטירה חברתית המבקרת ממשלות ככוח הרסני לאנושות והאנושיות. הוא עושה שימוש במוטיבים בדיוניים, כמעט בלי להבחין ביניהם לבין מוטיבים ספרותיים אחרים, והכוונה שלו היא לעולם עכשוית. מיהו האיש הזה, שרגלו האחת בזרם המרכזי והשניה בשוליים? איך הוא כותב ועל מה, בעצם?

איילת אלוני היא סטודנטית לתורת הספרות הכללית, חובבת מדע בדיוני ופנטסיה ואספנית מיתוסים.

18:00 סליפסטרים וגבולות המד"ב
מנחה: דידי חנוך
אודיטוריום

המד"ב הוא ז'אנר בעל חוקים והגדרות שנבנו וחודדו במשך השנים. אבל ספרות ספקולטיבית רבה נכתבת על ידי כותבים שאינם מודעים לחוקים האלה. לעתים היא גרועה, ולעתים היא משב רוח רענן בשמי הז'אנר. בהרצאה ידון דידי חנוך בספרים שאינם בדיוק מד"ב, ובהשפעתם על הז'אנר ועל תפיסתו בציבור.

דידי חנוך הוא עורך סדרת המדע הבדיוני והפנטסיה של הוצאת מודן, עורך לשעבר של סדרת המד"ב והפנטסיה של הוצאת אופוס, ומתרגם.

19:00 ערי האופל, ערי האור
מנחה: ד"ר אילנה גומל
חדר הרצאות

מתחילת דרכו היה המדע הבדיוני ספרות עירונית, ולא רק בגלל היות העיר מרכז ההתפתחות הטכנולוגית. מד"ב מייצג לא רק חשיבה מדעית-לוגית, יש בו גם מרכיב אוטופי ואפוקליפטי-משיחי - שאיפות לתיקון העולם ופחדים משואה גלובלית. השאיפות והפחדים הללו לובשים צורות הלקוחות מן הסיפור האפוקליפטי הידוע ביותר בתרבות המערב - ספר החזיון, הספר האחרון בברית החדשה, המתאר את אחרית הימים כהתנגשות בין שתי ערים: עיר האור, ירושלים החדשה, ועיר האופל, בבל. המד"ב המודרני אימץ את התבנית הייצוגית זו, ורוב הערים הבדיוניות המופיעות בו שייכות לאחת משתי קטגוריות: העיר האוטופית והעיר האפוקליפטית. ההרצאה תדון בהתפתחותן של שתי הדמויות העירוניות הללו, מז'ול וורן ועד טולקין, ואף תתייחס להשלכות של המיתולוגיות האורבניות על תכנון הערים במאה ה-20 ובמאה ה-21.

ד"ר אילנה גומל היא מרצה בכירה בחוג לספרות אנגלית באוניברסיטת תל-אביב. ספרה "BloodScripts: Writing the Violent Subject" ראה אור בשנת 2003. כעת היא עובדת על ספר העוסק בערים בספרות הפנטסטית.

20:00 פאן-פיקשן
מרצה: שירי ישועה
חדר הרצאות

פאן-פיקשן (Fan Fiction), ספרות הנכתבת על ידי מעריצים של יצירה קיימת, נמצאת אתנו כבר שנים רבות, ובעשור האחרון מצאה את המדיום המושלם - רשת האינטרנט.
אבל מהי בעצם תופעת הפאן-פיקים? איך היא הפכה מעיסוק שולי של חובבי "מסע בין כוכבים" לתחביב פופולרי שכובש את הרשת? מדוע אנחנו כותבים פיקים? האם זה תחביב מגוחך או אמנות מהפכנית?

שירי ישועה נמנית על צוות מנהלי האתר "המסך המפוצל" tve.co.il, ועורכת פורטל "באפי קוטלת הערפדים" המצוי בו. קוראת וכותבת פאן-פיקשן משנת 1998, מקימת קבוצת האינטרנט BetterBuffyFics, מכורה לטלויזיה, וכשממש אין ברירה גם סטודנטית לעיצוב גראפי.

21:00 הרצאת סופר אורח
מנחה: פול קארני
אודיטוריום

בהרצאה זו ידבר מר קארני על ספריו, עם דגש על סדרת "ממלכות האל", וכן ידון בכתיבה ובאומנות הכתיבה, כפי שהן נראות מנקודת מבטו של סופר.

פול קארני הוא סופר אירי הכותב בעיקר, אם כי לא רק, ספרי פנטסיה. שלושה מספרי סדרת "ממלכות האל" פרי עטו כבר תורגמו לעברית. למידע נוסף על פול קארני, הקישו כאן.