אורח הכבוד


אורח הכבוד של הכנס הוא הסופר האירי פול קארני.

פול קארני נולד ב-1967 בבלימן שבצפון אירלנד. הוא לימד ספרות אנגלית בלינקולן קולג', אוקספורד, והחל לשלב את תחביבו, טיפוס הרים, עם עבודות מזדמנות, שאיפשרו לו לערוך מסעות. הוא עבד כבַּרמן, כמורה וכקצין בצבא ונע ונד בין דנמרק, גרמניה, קפריסין, ניו-ג'רסי וקיימברידג'שייר, עד שלבסוף קבע את מושבו בפרברי בלפסט, שם פגש את אשתו. לאחר שחזר לקופנהגן החל להתפרנס מכתיבה. כיום הוא מתגורר בצפון אירלנד. קארני, אם כן, הוא אירי מגניב עם מקטרת - אבל מה כה חשוב ומיוחד ביצירתו?

מעל ז'אנר הפנטסיה מוטל צלו של טולקין, שכתב ספר מכונן שסירס כותבים רבים. איך ניתן לכתוב משהו אחר, כשהאמת היחידה צפונה בשר הטבעות?
אך רוחות חדשות נושבות בפנטסיה, ודרכו האמנותית של קארני מייצגת אותן נאמנה. ספר הביכורים שכתב בגיל 16 היה שכפול רב-דמיון של טולקין. משם עבר קארני למקור אחר של הז'אנר - התרבות הקלטית. אך בספרו השלישי החל השינוי האמיתי: קארני החל ליצור דמויות שאינן הגיבור הקלאסי, ובתהליך חישולן עיצב גיבור לא מושלם, כזה שהמסע הוטל עליו בעל כורחו ועל כן הוא מנסה להחלץ ממנו יותר מאשר להלחם למען ערכים ארכאיים. דמויות מסוג זה ניתן לזהות כיום בעיקר בפנטסיה האורבנית החדשה.
מתוך חוסר השלמות הזה חזר קארני אל הפנטסיה האפית. כלי היצירה שלו הם בסיס היסטורי המתובל בשרידי פולקלור. הדמויות שלו אנושיות ונבנות בהדרגה. בסדרת "ממלכות האל" שלו באה לידי ביטוי גם מגמה של קרבות שאינם מכילים רק דרקונים, כשפים וכדורי אש, אלא בעיקר גורמים מוכרים ככוח החרב, רובה המוסקט והאסטרטגיה הצבאית. הוא נמנע מהעיסוק הנדוש שבעימות הטוב והרע (שקיים ברקע), ובמקומו מופיעים מאבקי אינטרסים אישיים, כוח ופוליטיקה.
קארני הוא קול חדש ואמיץ בפנטסיה, המביא עמו מצלול של קולות חדשים, במקהלה שתובילנו הרחק מספרות פנטסטית שהיא "רק" תואמת טולקין, אל המקום הבראשיתי של הפנטסיה. הוא למד לקרוא את המגמה המתפתחת, והוא שולט בכלים בהם יש לאחוז על-מנת להציב בסיס רחב לבריאתו של עולם חדש, עשיר ובעל דמויות אנושיות, והצבתן במרכזו של קונפליקט ממנו הן לא יוכלו להתעלם בשל הסכנה הקיומית שהוא מעלה בפניהן.
והוא אירי מגניב עם מקטרת.

שלושה מספרי סדרת "ממלכות האל" של פול קארני ראו אור בעברית עד כה. הקישו על הקישורים הבאים לקריאת פרקים מתוכם: המסע של הוקווד (הספר הראשון), המלכים הכופרים (הספר השני) ומלחמות הברזל (הספר השלישי).

לפרטים נוספים ראו ראיון שנערך לאחרונה עם פול קארני, וכן מאמר בכתב העת המקוון בלי פאניקה.