הרצאות


מושב ראשון: דתות העבר

יו"ר: אורי ליפשיץ
נעים מאוד, אורי ליפשיץ הוא יזם טכנולוגי, מנחה סדנאות כתיבה ורטוריקה, סטודנט לפילוסופיה ומרצה הבית של פרויקט 11:11. בזמנו הפנוי הוא נהנה לקרוא שירה, לכתוב סיפורת ולשחק משחקי תפקידים.


דם וזהב - הכתות של השיעה

מרצה: אהוד מימון

מן המפורסמות הוא שה"חשישים", הכיתה השיעית שפעלה בעיקר במאות ה-11 וה-12, העניקה לחלק מהלשונות האירופיות את המילה ל"מתנקש". אך החשישים לא פעלו בחלל ריק והשיעה הצמיחה מתוכה במהלך המאות שלל כיתות אחרות, מעניינות לא פחות. בהרצאה אנסה להסביר לתאר חלק מהכיתות האלה, לתאר מה עלה בגורלן ולנסות להבין מדוע הן צמחו דווקא בשיעה.

אהוד מימון: מתרגם ועורך. עורך אתר האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה ואסופת הסיפורים המקורית "היה יהיה".


הגנוזיס והמיתרה מעצבים את התיאולוגיה ותפישת העולם של המערב

מרצה: ד"ר רז דקל

המקור לרבים מהמאפיינים של הדתות המונותאיסטיות של המערב, כמו גם של כתות אוקולטיסטיות ומוזרות, הוא הגנוסטיקה, המיתראיזם ודומיהם. השיטות הרעיוניות האלה, שנדמה כאילו כמעט פסו מן העולם, השפיעו ומוסיפות גם כיום להשפיע בדרכים עקלקלות על עולמות האמונה ועל תפיסת העולם המערבית

רז דקל: מרצה על ההיסטוריה של הרפואה באוניברסיטת תל-אביב.


המדע - אופיום להמונים

מרצים: עמי פומרנץ ויוסףה מקייטן

פעמים רבות נדמה שהמדע והדת מתנגשים זה בזו, אך האמנם זה נכון? אם נתבונן על המדע כמעין דת מודרנית, אנחנו עשויים לגלות כי גם לו יש מקדשים, כוהנים וחוקים על-אנושיים המככבים בשמי המדעים השונים. כמה מביך יהיה לחילונים אם יגלו שגם לכופרים יש אלוהים

עמי פומרנץ: דוקטורנט לווירולוגיה ולפיזיקה, משוגע על קולנוע וטלוויזיה ועוסק באובססיביות בניתוחם מכל כיוון.
יוסףה מקיטון: באר-שבעית גאה, טבעוני מזה 20 שנה וחברה בקהילת זכויות בעלי-החיים. אין לו פייסבוק מטעמים אידיאולגיים, והיא משתמש בלינוקס.

מושב שני: דתות העתיד

יו"ר: אבנר שחר קשתן

מתכנת, מרצה, וחובב מדע בדיוני. שוקד על תיזה לתואר שני על ההיסטוריה של תרבות הרשת בתוכנית למדע, טכנולוגיה וחברה באוניברסיטת בר-אילן.


גנוסטיקה בין דיק ואליסון: למה הם, למה אז?
מרצה: ד"ר רביב רייכרט

בשנות ה-60 וה-70 כתבו פיליפ ק' דיק והרלן אליסון מדע בדיוני שהתכתב פעמים רבות עם הגנוסטיקה. בהרצאה נבחן את השאלה מדוע נוצר המפגש הזה דוקא אז ואיפה הוא עומד ביחס לאבות המדע הבדיוני מצד אחד והמדע הבדיוני העכשווי מהצד השני.

רביב רייכרט: ד"ר לספרות (אינטרטקסטואליות ומד"ב) מרצה בסמינר הקיבוצים ומנחה תהליכי שינוי במכון לחינוך דמוקרטי


והייתם כאלוהים: דת ואלוהות בעידן פוסט סינגולרי

מרצה: דמיאן הופמן

תיאוריות הייחודיות (סינגולריות) של קורזוויל ושל וינג'י פותחת מרחב מחשבה מרתק בכל הנוגע להשפעות האתיות של ההתקדמות הטכנולוגית. בהרצאה ננסה לסקור את שתי הפנים המנוגדות של השפעת הייחודיות הטכנולוגית על הדת: האלמנטים הדתיים ברעיון הטרנס-אנושי, ומבט על הדתות בעידן הטרנס-אנושי.

דמיאן הופמן: מהנדס במשרה מלאה, כותב במשרה חלקית, חובב מדע בדיוני ומרצה.


אלים ואלוהות במדע הבדיוני

מרצה: גלי גולן

יש ספרי מדע בדיוני שיש בהם אלים, ואחרים שבהם אנשים מאמינים שהמחשב הוא אלוהים או אף כאלה שבהם מחשב אכן הופך לאלוהים. באחרים, בני אדם עם יכולות מוגברות נוטלים על עצמם את תפקיד אלי הפנתאון, או שאלוהי התנ"ך בכבודו ובעצמו בוחר באנשי המאדים לעם הנבחר. הרי לכם סיפורם.

גלי גולן: יועצת ניהול ידע בהיי-טק, סטודנטית נצחית לספרות אנגלית. חובבת, מדברת וכותבת על מד"ב.