על הכנס


מהרגע הראשון שבו האדם הסתכל סביבו וניסה להבין למה דברים הם כפי שהם, ליוותה אותו הדת. מקומה של הדת בהיסטוריה של האנושות כה מרכזי עד שאי אפשר להתעלם מהשפעותיה על עולמנו התרבותי והספרותי, ובה בעת קשה לדמיין עולם אנושי נטול דת.
כנס בִּדְיוֹן, הנערך זו השנה השביעית, מכוון את הזרקור אל תפקידה של הדת במדע הבדיוני. בשני פאנלים נבדוק את השפעתן של דתות העבר על בניית המיתוסים והרעיונות שנכנסו בעקבות זאת ליצירות המדע הבדיוני והפנטסיה, ואת מקומן של דתות העתיד בעולמות הפנטסטיים והספקולטיבים שאותם בוראים סופרים ביצירותיהם.

בכנס יתקיימו שני מושבים, בכל אחד מהם הרצאות קצרות ולאחריהן דיון.

מושב ראשון – דתות העבר: ספרות המדע הבדיוני והפנטזיה שופעת כתות ודתות מסתוריות הקשורות לאלוהויות עתיקות, לישויות חוץ-ארציות ולעולמות מקבילים. את ההשראה לכל אלה קיבלו לא פעם הסופרים ישירות מדתות אמיתיות שהיו ואינן ומכאלה שעודן קיימות. אלה יכולים להיות מסדר החשישים האיסמעילי, ארגון האילומינטי והסדר העולמי החדש, או אולי דווקא המאבק המתמשך בין הדת לתפיסה המדעית – מאבק שהופל את הדת להיות מדעית יותר – ואת המדע לדתי יותר.


מושב שני - דתות העתיד: הדת מלווה את האנושות מאז ומתמיד, אבל האם היא תמשיך לשחק תפקיד משמעותי בעתיד שחוזים לנו סופרי המדע הבדיוני? עולם שבו ההתגלות האלוהית אינה אלא ביקור של חייזרים או התגלמות של מחשב-על מחייב אותנו לשנות מהיסוד את תפיסותינו על היחסים בין האדם לבין האל, ואילו בעולם פוסט-סינגולרי שבו האדם והמחשב התמזגו לאחד, עקרונות הגאולה וחיי הנצח משתנים מן היסוד. ולפעמים אנחנו מגלים שגם בעולם של מדע בדיוני קשה וטכנולוגי, התפיסות הדתיות הישנות ממשיכות למשול בכיפה.