הרצאות

מושב ראשון: סטימפאנק

יו"ר: אהוד מימון
עורך אתר האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה ואסופת הסיפורים השנתית "היֹה יהיה". קורא מדע בדיוני, כותב, מתרגם ומרצה על אודותיו ומכור באופן כללי למילים.

מהפכת הקיטור

מרצה: אורן הרשקו

מהפכת הקיטור שינתה את חייהם של אנשים רבים, החל מההגירה מהכפר אל העיר וכלה באובדן התלות באיתני הטבע. ההרצאה תסקור את החיים טרם המהפכה התעשייתית, את השינויים שקרו עקב המצאת מנועי הקיטור ואת ההתקדמות שנעשתה מאז, במאה ה-20.

אורן הרשקו: מהנדס חלל בתעשיה האווירית. בוגר תואר שני בהנדסת תעשייה וניהל ותואר ראשון בפיזיקה.


אביו הנשכח של הסטימפאנק

מרצה: רז גרינברג

אלבר רובידה (1926-1848) הוא אחד מאבותיו הנשכחים של הסטימפאנק. הסופר והמאייר הצרפתי שפעל בצלו של בן ארצו ז'ול ורן, הפליא לתאר בכתביו וברישומיו עולמות עתידניים מופלאים. הוא צייר ערי ענק שכלי רכב מעופפים מונעי קיטור ממלאים בהם את השחקים, שרכבות תת-קרקעיות חוצות בהן יבשות וימים והאזרחים ניזונים ללא הרף מחדשות רדיו וטלוויזיה על אודות אירועים מסעירים. ההרצאה תתמקד בחזון העתיד שהציג רובידה בספרו "המאה ה-20".

רז גרינברג: דוקטורנט במחלקה לתקשורת ועתונאות באוניברסיטה העברית ומרצה מנוסה בעל חיבה יתרה לאזוטרי ולנשכח.



הגבול בין סטימפאנק לסייברפאנק

מרצה: דותן דימט

חלומות של קיטור, חלומות של כרום: הסייברפאנק והסטימפאנק פרצו לתודעת המדע הבדיוני כמעט בו-זמנית בתחילת שנות ה-80. הם הציגו חזון מסוגנן ואפל: האחד של העתיד הקרוב והשני של העבר הלא-רחוק, האחד התיימר לשנות את פני הז'אנר ולהפיח בו רוח חיים רעננה ובועטת ואילו השני התפלש בנוסטלגיה והתפרע במגרש המשחקים הוויקטוריאני. ההרצאה תנסה לעמוד על נקודות ההשקה והדמיון בין שני הז'אנרים ותברר מדוע הסייברפאנק מת בעוד הסטימפאנק חי ומשגשג ואף מאיים להפוך לז'אנר נפרד.


דותן דימט: מתכנת וחובב מדע בדיוני. כיהן בוועד האגודה וערך את כתב העת "המימד העשירי" למדע בדיוני.


מושב שני: סייברפאנק

יו"ר: ערן ארבל

לומד מדעי המחשב בטכניון. פעיל ותיק באגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה ובקהילת חובבים הז'אנר.



המלחמה הקיברנטית הבאה
מרצה: רועי צזנה

איך תיראה המלחמה הבאה? רבים מספידים מראש את עתיד החייל הקטן בשטח וסבורים שהמכונות החכמות, הטנקים, המל"טים והמזל"טים יתפסו את השליטה בשדה הקרב העתידי. האמנם? בהרצאה נסקור את הטכנולוגיות החדשניות המפותחות כיום על גב החיילים, שאמורות לאפשר גם לחבר'ה של גולני להתמודד בהצלחה עם הרובוטים של גאנדם.

 

רועי צזנה: מסיים בימים אלו דוקטורט לננוטכנולוגיה. עמית מחקר במרכז לחיזוי טכנולוגי באוניברסיטת תל-אביב. כותבים טורים בסיינטיפיק אמריקן-ישראל, בבלייזר. ב-Ynet ועוד.



איך האינטרנט הרג את הסייברספייס

מרצה: אבנר קשתן

בשנות ה-80 נדמה היה שאנחנו עומדים על סף מהפכה דיגיטלית שלמה. צפינו להתנתק מכשלי הגוף וממגבלות החומר, לשוטט במרחבים הווירטואליים של סייברספייס, בינות זרמי מידע בצבעי ניאון זוהר, שם נהיה חופשיים ממלחמות, ממחסור ומהיסטוריה. אבל אז הגיעו הפרסומות והבלוגים, יוטיוב ופייסבוק, והפכו את האינטרנט לדבר שחלוציו לא העלו בדעתם.
איך קרה שמאוטופיה טכנולוגית נשארו לנו בסוף רק אתרי פורנו, עדכוני חדשות ותמונות של חתולים? ואיפה בכל זאת מתחבאת עדיין הרוח המקורית של האינטרנט?

 


אבנר קשתן: מתכנת, עיתונאי טכנולוגיה וחובב מדע בדיוני. לומד לתואר שני בתוכנית למדע, טכנולוגיה וחברה באוניברסיטת בר-אילן.

האדם שבפאנק ינצח

מרצה:פרופ' גל קמינקא

ראיית העולם ההומניסטית של כותבי המדע הבדיוני תקפה גם כשהם יוצרים תמונה קודרת וטכנוקרטית של העתיד, שרומסת ערכים וזכויות אדם. דווקא כך הם מחדדים את חשיבותו של היחיד ואת כוחו לשנות ולהשפיע. סרטי הסייברפאנק וספריו מציירים תמונה קודרת של מציאות שבה חברות בינלאומיות שולטות בגורלותיהם של אנשים ונלחמות זו בזו באלימות וטרור. אך על רקע האווירה המדכאת מתבלט האינדיבידואל הייחודי וכוחו לעצב את גורלו. ההרצאה תנסה גם להצביע על מגמות תומכות מתוך חזית המחקר והטכנולוגיה של ימינו.

פרופ' גל קמינקא: מרצה במחלקה למדעי המחשב באוניברסיטת בר-אילן.