על הכנס


לפני שהיו סרטי מדע בדיוני בקולנוע וסדרות פנטסיה בטלוויזיה, היו סיפורים וספרים. כנס בִּדְיוֹן לוקח על עצמו להתמקד בתחום הספרותי ולקדמו אל מרכז הבמה.

מהרגע הראשון שהאדם הסתכל סביבו וניסה להבין למה הדברים פועלים כפי שהם, ליוותה אותו הדת. מקומה של הדת בהיסטוריה האנושית כה מרכזי עד שאי אפשר להתעלם מהשפעותיה על עולמנו התרבותי והספרותי, כשם שקשה לדמיין עולם אנושי נטול דת.
כנס בִּדְיוֹן, הנערך זו השנה השביעית, מכוון את הזרקור אל תפקידה של הדת במדע הבדיוני. בשני פאנלים נבדוק את השפעתן של דתות העבר על בניית המיתוסים והרעיונות שחדרו בעקבותיהן ליצירות המדע הבדיוני והפנטסיה, ואת מקומן של דתות העתיד בעולמות הפנטסטיים והספקולטיביים שבוראים סופרים ביצירותיהם.
בכנס יתקיימו שני מושבים, בכל אחד מהם הרצאות קצרות ולאחריהן דיון.

מושב ראשון – ספרות סטימפאנק: הסטימפאנק הוא האח הקטן והמשוגע של המדע הבדיוני – הוא לוקח את הקוראים אל עתיד מרהיב, עם טכנולוגיה מתקדמת, המבוססת כל כולה על טכנולוגיות מיושנות של המאה ה-19. הקיטור הופך במציאות זו למעין קסם להמונים, תוך שילוב פשוט ואסתטי של ארד, עץ וקיטור שמניב מכשירים מופלאים הפורצים את גבולות היכולת האנושית. הפאנל יחשוף איך בונים אוטופיות מופלאות על בסיס מדע מטורף, ובאווירה ויקטוריאנית.


מושב שני – ספרות סייברפאנק: תנועת הסייברפאנק הביאה לקוראי המדע הבדיוני את הצד האפל של הטכנולוגיה. היא בראה עולמות מזוהמים ודיסטופיים שבהם התאגידים חזקים מהממשלות והאדם הפשוט מתגמד והופך לבורג חסר משמעות במערכת. במציאות קודרת זו, הגולם הטכנולוגי מאיים לקום על יוצרו, תבונות מלאכותיות מתעוררות כילדים יתומים בעולם אדיש, וזעקות הבדידות שלהן עולות בחיי אדם. מה קורה כשהטכנולוגיה משאירה את האדם מאחור?