הרצאות

מושב ראשון: דרקוני המערב

מנחה: אהוד מימון
עורך השנתון הספרותי "היה יהיה", כותב, מרצה ומתרגם מדע בדיוני ופנטסיה. מכור באופן חסר תקנה למילים על שלל צורותיהן ולהיסטוריה.

דרקונים בראשית הנצרות

מרצה: ד"ר דניאלה גורביץ

במרכז ההרצאה תעמודנה לדיון שתי יצירות מכוננות בתרבות המערב בימי הביניים: האפוס ביאוולף, המתאר התרחשות מן המאה החמישית לספירה אך עלה על הכתב במאות 11-10; והמרטיריום של גאורגיוס הקדוש כפי שהיא מופיעה בהגדת הזהב של יעקובו מווארזה, שמתארת התרחשות מן המאה הראשונה לספירה אך עלתה על הכתב במאה ה-13. באמצעותן תיבחנה התמורות שחלו בהגדרת תפקידו ומעמדו המיתי של הדרקון בראשית הנצרות: שינוי מהותי, העובר בציר שראשיתו בחברה אלילית שבה לדרקון יורק האש היה תפקיד ייעודי שהקנה לו מעמד מיוחד, וסופו בכנסייה נוצרית של ימי הביניים התיכונים, שהפכה את  הדרקון לסמל הרשעות והחורבן.

ד"ר דניאלה גורביץ': אתנולוגית. חוקרת מיתוסים וספרות עממית באנגליה ובצרפת בימי-הביניים ואת השפעתם על ספרות פנטסטית בת זמננו. מנהלת היחידה ללימודים רב-תחומיים בפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת בר-אילן.

דרקונים במיתוסים האירופיים ואצל טולקין

מרצה: ד"ר עמנואל לוטם

דרקונים מופיעים בצורה זו או אחרת כמעט בכל המיתולוגיות העולמיות. במיתולוגיות הגדולות של אירופה – היוונית, הגרמאנית, הנורדית, הקלטית ועוד – הם מופיעים כיצורים אימתניים, נושפי אש, מחוננים בכוחות כישוף וחמדנים. בהרצאה תוצגנה כמה דמויות נבחרות של דרקונים מהמסורת הזאת וייעשה ניסיון להסביר את כוח המשיכה שלהם. 

ד"ר עמנואל לוטם: עורך ומתרגם, ממייסדי האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה.

דרקונים בתרבות המודרנית

מרצה: נדב מילר-אלמוג

מן המיתולוגיה ועד לתרבות המודרנית, דרקונים הציתו את הדמיון האנושי ושימשו כסמל הן לעוצמת החיים והן לסכנת מוות. אך עם השנים עברה דמות הדרקון תמורות רבות. ההרצאה תדון בשינויים אלה ובמקומו של הדרקון בתרבות המודרנית.


נדב מילר-אלמוג: עורך תוכן ומתרגם. חוקר ספרות ילדים, מיתולוגיה ואגדות עמים.


מושב שני: דרקוני המזרח ודרקונים אחרים

מנחה: זיו קיטרו

סופר, עיתונאי, מפתח משחקים ומרצה. אח במסדר הבונים החופשים, אספן קומיקס, ספרי אגדות עתיקים, משחקי לוח ומשחקי תפקידים.
דרקונים סיניים
מרצה: ד"ר רן שאולי

ההרצאה תציג כמה פנים של הדרקון הסיני: הדרקון כמפלצת, כאב קדמון, ככוח טבע, כהאנשה של הנהר הצהוב וכסמל מאחד של הסינים בסין ומחוץ לה. נתעכב גם על ייצוגים שונים של הדרקון הסיני בכתיבה, במחול, בפיסול ובארכיטקטורה ונעמוד על חשיבותם.

ד"ר רן שאולי: מרצה במסלול ללימודי אסיה באוניברסיטת בר-אילן וחוקר-עמית במכון טרומן שבאוניברסיטה העברית. מחקריו עוסקים בתפוצה הסינית בדרום מזרח אסיה ומעבר לה ובשאלות של תרבות וזיכרון.

(האמנם) אין דרקונים באמריקה הלטינית (?)

מרצה: ד"ר יורם מלצר

דומה שבאמריקה הלטינית אין דרקונים. ועם זאת – איך אפשר לדעת שמשהו אינו קיים? חיפושים נמרצים אחר דרקונים לטינו-אמריקניים מקוריים מעלים חרס וכל הסימנים מעידים ש"דרקון" הוא יצור זר ליבשת החדשה, קטגוריה שאינה חלק מהעולם הילידי. אולם אפשר גם לטעון "יגעת ומצאת – תאמין", שכן אם נחפש את התכונות הבסיסיות של הדרקון, נגלה לפחות מועמד סביר אחד לתואר "הדרקון של אמריקה הלטינית". נביט בו מעט ונשאל: האמנם אין דרקונים באמריקה הלטינית? האם אכן לפנינו דרקון?

ד"ר יורם מלצר: סופר ("שלג באלבניה", "האם ליסבון קיימת?", "חיבת ציון", "פלה: אל בשר ודם", "האיש שנקבר פעמיים") ומתרגם של כ-70 ספרים משפות שונות.

דרקונים במדע הבדיוני

מרצה: קרן אמבר

הדרקון מתואר לרוב כיצור המורכב מאוסף של חלקי חיות מוכרות: ראש כשל תנין, גוף כשל נחש, כנפיים כשל העטלף וכן הלאה. לדרקון יכולת על-טבעית לנשוף אש ויכולות קסומות אחרות. בהרצאה זו אתאר את המגבלות הביולוגיות והפיסיקליות המונעות מיצור כזה מלהתקיים במציאות ואציג כמה מהפתרונות שמציג המדע הבדיוני לבעיות אלו.

קרן אמבר: חובבת ותיקה של מדע בדיוני ופנטסיה, מרצה ותיקה בכנסים ולשעבר יו"ר האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה. כיום דוקטורנטית לאקולוגיה התנהגותי