הרצאות


מושב ראשון: אדם העל - התפתחות והשתנות

מנחה: ד"ר קרן לנדסמן
אמא, רופאה וחובבת מדע בדיוני בסדר חשיבות משתנה. מרצה מנוסה בכנסים.


הכוחות העל-טבעיים של לארי ניבן

מרצה: ד"ר עמנואל לוטם

לארי ניבן אמנם נחשב לסופר מדע בדיוני "קשה", אבל אפשר למצוא בסיפוריו כמה וכמה דוגמאות לכוחות על-טבעיים, עם הסברים לאופן היווצרותם ולשימוש בהם. בין השאר מופיעים בסיפוריו כוחות התפיסה העל חושית ה"רגילים", טלקינזיס וטלפתיה. לצדם יש גם כוחות מוזרים יותר, כמזל תורשתי או יכולת להיות רואה ואינו נראה. בהרצאה יתוארו כוחות אלה ותיבחן השתלבותם במארג עלילה של מדע בדיוני

ד"ר עמנואל לוטם: עורך ומתרגם, ממיסדי האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה והיו"ר הראשון שלה. כיום העורך המדעי של אנציקלופדיית YNET


חלוץ לפני המחנה?

מרצה: אהוד מימון

"פני מועדות לכוכבים", מאת אלפרד בסטר, מציג שאלה נצחית: האם בני אדם ומי שהם יותר מכך יכולים לחיות זה בצד זה? גולי פויל התפתח מעבר לגניטה המקובלת, וכעת הטיגריס משחר לטרף בין בני האדם "הרגילים". השאלה אם הוא עדיין אנושי, בעיניו ובעיני הסובבים אותו, מקבלת משנה חשיבות כאשר מחילים אותה גם על גיבורי הספר האחרים.

אהוד מימון: בוגר יחסים בינלאומיים וההיסטוריה של האסלאם והמזרח התיכון. מתרגם, כותב ביקורות ומאמרים ועורך "המימד העשירי".



על-אדם - מעבר לבדיון

מרצה:יקי מנשנפרוייד

המדע, כמו המדע הבדיוני, דן באפשרות התפתחותם של כוחות-על בקרב בני אדם. מהגניטה של בסטר, עבור בטלפתיה של היינליין וכלה בכוחות המחשבה העילאיים של רובינסון, הנחת היסוד היא שהפוטנציאל לכוחות עליונים טמון בנו, וכל שחסר הוא הדרך להגשים אותם. אך הנחה זו אינה מובנת מאליה. בהרצאה ייסקרו העיסוק הפילוסופי, המדעי והספרותי בהתפתחות התודעה האנושית לתודעה עליונה, ותיבחן השאלה אם בני אדם אכן עשויים לפתח כוחות שכאלה.


יקי מנשנפרוייד: סופר ומתרגם. מסיים בימים אלו דוקטורט בפילוסופיה באוניברסיטת חיפה. ספרו השלישי, "עידן הבורות", העוסק בביקורת העידן החדש, ראה אור השנה.



מושב שני: אדם העל - יצירה, יוצרים ויצורים

מנחה: ד"ר עמנואל לוטם



האדם המשודרג: גרסה 2.0

מרצה: ד"ר אהרון האופטמן

הטכנולוגיות המפציעות כיום מאפשרות כבר עתה, ואם לא אז בעתיד הלא רחוק, לשדרג את הגוף האנושי באופנים שהיו שמורים בעבר לחלומותיהם ולסיוטיהם של סופרי מדע בדיוני. האם תוכל הטכנולוגיה ליצור בעתיד את מה שנמנע מהאבולוציה ה"טבעית"? ואם האלקטרוניקה העתידית תהיה ביולוגית, האם גם הביולוגיה תהפוך להיות אלקטרונית? האדם המשודרג כקיבורג.

ד"ר אהרון האופטמן: חוקר בכיר במרכז לחיזוי טכנולוגי באוניברסיטת תל-אביב. בימי קדם ערך את "פנטסיה 2000". נמנה עם מייסדי האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה ועם עורכי כתב העת של האגודה "המימד העשירי".


הם!

מרצה גלי גולן

הם אורבים מעבר לגדר, מציצים עלינו מאחורי העץ וזוממים. כל תרבות מגדירה את עצמה ביחס לאחר ולשונה. ההרצאה תנסה לבחון כיצד רואים בני אדם את מי שכבר אינם כאלה, אשר שניחנו ביכולות ובתכונות שנשללו מאיתנו. האם הם באמת קמים עלינו לכלותנו, או שמא אנחנו אלה שמאיימים עליהם?

גלי גולן: יועצת ניהול ידע, קוראת מדע בדיוני עוד מימי ז'ול ורן וסטודנטית נצחית לתואר שני עם שאיפות לדוקטורט במדע בדיוני.



פחות הוא יותר

מרצה: איילת ברטוב

ביצירתו של קורדווינדר סמית' נרקמת מערכת חברתית סבוכה סביב כוחות-על והמעמד שהם מקנים לבעליהם. ההרצאה תנסה לבחון מי הם העל-אנושיים, ולברר האם יתכן שדווקא כוח על אנושי יהפוך את המחזיק בו לישות נחותה. איך תופסים את עצמם בעלי הכוחות וכיצד הם בוחרים לבדל את עצמם מבעלי כוחות דומים הנמצאים במעמד חברתי אחר?

איילת ברטוב: מרצה ותיקה בכנסי האגודה וחברה לשעבר בוועד העמותה למשחקי תפקידים. סטודנטית לספרות ומגדר באוניברסיטת תל-אביב.