הרצאות


מושב ראשון: מין ומיניות

יו"ר: רינת קורבט
סטודנטית לתואר שני במחלקה ללימודי מידע באוניברסיטת בר אילן ומידענית. כותבת תזה בנושא דת ברשת האינטרנט.


איזה מין סיפור זה?

מרצה: נדב אלמוג

רבות מהמעשיות המוכרות לנו כיום מציגות רמזים מיניים. לעתים רמזים אלה הם שריד לגרסאות קדומות אשר בהן באה לידי ביטוי באופן גלוי ובוטה, מיניות אסורה שהייתה בגדר טאבו. במעשיות אחרות המיניות נותרת מרומזת, אך ניתוח פסיכואנליטי מגלה שוב כיצד מספקות המעשיות הצצה אל נבכי הנפש ואל תאוותינו הכמוסות. בהרצאה נבחן את האלמנטים המיניים במעשיות, באמצעות כמה דוגמאות נבחרות.

נדב אלמוג: מסיים בימים אלה תואר שני בספרות אנגלית באוניברסיטת בר-אילן. מתמחה באגדות, סיפורי-עמים, מיתולוגיות וספרות ילדים. אספן ספרים וחובב מדע בדיוני ופנטסיה מילדות.


למי מותר להיות סקסית?

מרצהאהוד מימון

אי שם במרחבי הקלסיקה של המדע הבדיוני משוטטות נפקניות ג'ינג'יות גדולות חזה, נשים-רובוטיות קרות כקרח ויצורי כלאיים שחלקם אשה וחלקן חיה. האם יכולים שכל ומין לדור בכפיפה אחת אצל אותם קדמוני הז'אנר, או שמא הצירוף של השניים הפחיד אותם יותר מדי?

אהוד מימון: עורך "המימד העשירי", כתב העת של האגודה הישראלית למדע בדיוני ופנטסיה. חובב מדע בדיוני, היסטוריה ומילים באופן כללי. מרצה וכותב ותיק על מדע בדיוני ופנטסיה


סקס במדע הבדיוני

מרצה: גלי זומר גולן

סקס עם חייזרים! עם רובוטים! עם הולוגרמות מתוחכמות ומחשבים ארוטיים! ההרצאה תסקור את דרכו של הסקס במדע הבדיוני, החל מכניסתו לסוגה שנחשבה בתחילה א-מינית, וכלה בכמה מהפנטזיות הביזריות ביותר שפיארו אי פעם את דפי ספרי המדע הבדיוני.

גלי זומר-גולן: יועצת ניהול ידע, קוראת מדע בדיוני עוד מימי ז'ול ורן, וסטודנטית נצחית לתואר שני עם שאיפות לדוקטורט במדע בדיוני.



מושב שני: מיניות ומגדר

יו"ר: ד"ר עמנואל לוטם

עורך ומתרגם, ממייסדי אגודה ישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה והיו"ר הראשון שלה. כיום העורך המדעי של אנציקלופדיית YNET.


מגדר ומשפחה אצל רוברט א' היינליין

מרצה: גיא וינר


שמו של היינליין יעלה בכל דיון על מגדר במדע הבדיוני. רבים מספריו עוסקים, ישירות או בעקיפין, במיניות ובמשפחה. רבים רואים בו שוביניסט וחובב פורובקציות, אולם היינליין עצמו תיאר תמיד את גיבוריו כמודלים לחיקוי. לא פעם תיאר היינלייןאת הנורמות מיניות השונות כמאפיינים של חברה אידילית. בכך, היינליין נעזר במדע הבדיוני להעברת ביקורת מנומקת על החברה בת-זמנו. בהרצאה ננסה לברר מהם התפקידים המגדריים והמשפחתיים בכתיבתו של היינליין, מדוע הוא מציג אותם כאידיאל מוסרי, וננסה לברר אם היינליין באמת היה סקסיסט?


גיא וינר: דוקטורנט למדעי המחשב באוניברסיטת בן-גוריון. מרצה וותיק בכנסי האגודה ובחוג "הבאר" למדע בדיוני ולפנטסיה בבן-גוריון.


נד-נד: חילופי מין, מגדר ומיניות בשלוש יצירות 

מרצה: איילת ברטוב

דמיינו את עצמכם קמים בבוקר, עומדים מול ארון הבגדים ומתלבטים באיזה מין לצאת היום למשרד. המדע הבדיוני במיטבו מציע חלופות נועזות לתפיסות החברתיות הקיימות, כפי שמודגם בשלוש יצירות שונות: ב"רוח הרפאים מקנזאס" של ג'ון וארלי, גישה נינוחה למין מאפשרת התנגשות לוהטת ועקובה מדם; ב"אל תנעץ את שיניך בשמש" של תנית' לי, הגוף הופך לאביזר אופנתי לשעשוע הצעירים; ואילו ב"מעבר לעלטה", מתארת אורסולה לה גווין עולם שבו שינוי המין הוא כורח מציאותי. איזו חברה משתמעת מהיצירות הללו? כיצד תופס הפרט את עצמו, את זהותו ואת העדפותיו בעולם שכזה, ואילו "נקודות עיוורות" לא נבדקו?

איילת ברטובמרצה ותיקה בכנסי האגודה וחברה לשעבר בוועד העמותה למשחקי תפקידים. סטודנטית לספרות ומגדר באוניברסיטת תל-אביב.


ניסית לא להיות אישה?

מרצהליטל וינבאום

נהוג לתפוס מגדר כמוכתב על ידי נסיבות חיצוניות לאדם. נהוג להניח שמגדר נקבע בהכרח על ידי המין, ולכל היותר ניתן לשנות את המין. נהוג לראות מגדר כאחת משתי אפשרויות דיכוטומיות, ולא כמגוון רבגוני של אפשרויות שאינן מקובעות על סקאלה. בהרצאה נבחן, בעזרת דמויות של טרי פראצ'ט ואחרים, מספר אפשרויות נוספות.


ליטל וינבאום: מנהלת פורום הטרנסג'נדרס הישראלי המרכזי, וכן את פורום הג'נדרקווירז הישראלי. הוא כתבה טור למען אנשים שונים חברתית שהתמקד במיניות ובמגדר, ומתעניין בהתפתחות התפיסות המגדריות בתקופות שונות. היא שונא שמדברים אליה רק בלשון נקבה.