על הכנס


לפני שהיו סרטי מדע בדיוני בקולנוע וסדרות מד"ב בטלויזיה, היו סיפורי וספרי מד"ב. כנס בִּדְיוֹן מתמקד בתחום הספרותי ומציב אותו במרכז הבמה.

קצת שמאלה ולמטה מהעולם האמיתי מתחבאים עולמות ספרותיים מרתקים. עולמות מהעבר, עולמות מהעתיד, עולמות מעבר לפינה, עולמות חלופיים: עולמות אחרים. כנס בִּדְיוֹן, הנערך זו השנה החמישית, מכוון זרקור אל עולמות אלה ואל כמה מהיצירות המרכזיות העוסקות במין, מגדר ומיניות. הכנס נועד לכל מי שרוצים להפליג אל עולמות בדיוניים הנוצרים דרך המילה הכתובה, הרוצים לשמוע ממקור ראשון על האלכימיה הקסומה של בריאת עולמות ספקולטיביים באמצעות המקלדת והדמיון.

בכנס יתקיימו שני מושבים, ובכל אחד מהם הרצאות קצרות ואחריהן דיון.

מושב ראשון – מין ומיניות: על מה מפנטזות פיות כשהן חולמות על מחזרים אנושיים? מה זה אומר על מצבן הנפשי? למה סופרי המדע הבדיוני הקלאסיים לא האמינו שאישה יכולה להיות גם חכמה וגם סקסית? מה יותר קינקי – סקס עם חייזרים ורובוטים או שמא גרסה הולוגרמית של שניהם? הפאנל יסקור ייצוגים שונים של מין ומיניות בספרות הספקולטיבית, מימי הביניים ועד ימינו, בטווח שבין שמרנות לקדמה.

מושב שני – מיניות ומגדר: האם תפקידיה היחידים של האישה במדע הבדיוני הם לשמש מושא ליצריהם האפלים של חייזרים מפלצתיים ולהכין קפה לגברים הנלחמים בהם, כל אימת שהיא אינה צווחת בהיסטריה? ובפנטסיה – האם האישה נדונה להיות רק שומרת האח המבוערת בבית, הקדושה נטולת המיניות או המכשפה הרעה? בדיון יועלו סוגיות כמו דמות האישה לעומת דמות הגבר בספרות הספקולטיבית, שינויי דמות ותפקיד, והאם כדאי להיות פיה.