על הכנס


לפני שהיו סרטי מדע בדיוני בקולנוע וסדרות מד"ב בטלויזיה, היו סיפורי וספרי מד"ב. כנס בִּדְיוֹן מתמקד בתחום הספרותי ומציב אותו במרכז הבמה.

קצת שמאלה ולמטה מהעולם האמיתי מתחבאים עולמות ספרותיים מרתקים. עולמות מהעבר, עולמות מהעתיד, עולמות מעבר לפינה, עולמות חלופיים: עולמות אחרים. כנס בִּדְיוֹן, הנערך זו השנה השלישית, מכוון זרקור אל עולמות אלה ואל כמה מהיצירות המרכזיות העוסקות במסעות זמן ובהיסטוריה חלופית. הכנס נועד לכל מי שנוהגים להפליג אל עולמות בדיוניים הנוצרים דרך המילה הכתובה, הרוצים לשמוע ממקור ראשון על האלכימיה הקסומה של בריאת עולמות ספקולטיביים באמצעות המקלדת והדמיון.

בכנס יתקיימו שני מושבים, ובכל אחד מהם הרצאות קצרות ואחריהן דיון.

מושב ראשון - תיאוריות זמן: הזמן הוא אחד הגורמים המסתוריים ביותר בחיינו, בלתי מוחשי מחד ומדיד ומדויק מאידך, ותמיד תמיד מהותי. יש הרואים בו נהר, יש המדמים אותו כגלגל ויש החושדים בו כממד העומד בפני עצמו. בפאנל זה ננסה להסיר את מעטה הערפל מעל פני האלמנט הייחודי הזה ולהפליג איתו אל נבכי העבר ואל העתיד.

מושב שני - היסטוריות חלופיות: השאלה "מה היה אילו?" מלווה את הספרות הספקולטיבית משחר קיומה. ז'אנר ההיסטוריה החלופית מאפשר לחקור שאלה זו. מה היה אם היטלר היה מנצח במלחמה, איך היה נראה העולם אלמלא המגפה השחורה? מה אם חזון שבעת הכוכבים של הרצל היה מתקיים כלשונו? ואם "הגולם" היה טכנולוגיה לגיטימית? והחשוב מכל: איך מקרינות המציאויות הללו עלינו, במציאות "האמיתית"?

אורחת הכבוד של הכנס היא הסופרת האמריקנית לורה רזניק. רזניק, השוהה בימים אלה בישראל כמתמחה בסוכנות הידיעות Associated Press, היא בתו של סופר המדע הבדיוני הנודע מייק רזניק וסופרת בפני עצמה. במושב השני של הכנס תקריא לורה רזניק סיפור פרי עטה.