על הכנס


לפני שהיו סרטי מדע בדיוני בקולנוע וסדרות מד"ב בטלויזיה, היו סיפורי וספרי מד"ב. בכנס בִּדְיוֹן, האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה בוחרת להתמקד בתחום הספרותי ולהעניק לו את מרכז הבמה. הרצאות ופאנלים על ספרים תמיד היו ותמיד יהיו חלק חשוב מהכנסים האחרים של האגודה, אבל בכנס בדיון הם המוקד והמרכז.

ספרות מד"ב ופנטסיה בוחנת את המסתורין החבוי בנבכי העבר ובערפילי העתיד - החזוי, האפשרי, הבלתי נתפס, החלופי. בכנס נכוון זרקור אל כמה מן היצירות המרכזיות בתחומים אלה, העוסקות בקונספירציות מיסתוריות ובתחזיות אפוקליפטיות. לשם כך ניעזר במרצים מבין סופרי, עורכי וחובבי המדע הבדיוני והפנטסיה, וכן מומחים מן האקדמיה.

בכנס יתקיימו שני מושבים, ובכל אחד מהם מספר הרצאות ורב שיח לסיום:
ספרות קונספירציה: מחולית ועד שערי אנוביס דרך עיסוקיהם המסתוריים של הבונים החופשיים, תיאוריות קשר הן כלי סיפורי רב עוצמה המהלך במיומנות על הגבול הדק בין מציאות לבדיון. מהי האמת? ומה בדיון? מה תפקידה של הקונספירציה בספרות המדע הבדיוני והפנטסיה ובספרות בכלל?
ספרות אפוקליפטית: קצה של התרבות האנושית יכול לבוא עליה באופנים רבים ומגוונים, החל במבול, המשך במלחמה גרעינית וכלה בהתפוצצות השמש. ומה על השורדים? מה יש בה, באפוקליפסה, שמושך אותנו לקרוא עליה ואת סופרי המדע הבדיוני לכתוב עליה כה הרבה?

בשאלות אלה ובשאלות רבות אחרות נדון בכנס בִּדְיוֹן.