הרצאות

מושב ראשון: אלוהים כדמות ספרותית

יו"ר: ד"ר עמנואל לוטם

עורך ומתרגם, ממייסדי האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה.

אלוהים בתפקיד השטן
מרצה: חגי דגן

אנו רגילים לחשוב על אלוהים כעל טיפוס רחום וחנון. האפיונים הללו אכן מופיעים במקרא ומלווים את דמות האל לאורך כל התפניות הכרוכות בה. אבל כשקוראים את המקרא ללא המעטפת הפרשנית המטייחת מתגלה בחלק מדפיו דמות אחרת – מרושעת, אלימה ומזכירה דווקא מישהו שמזוהה בדרך כלל עם ניגודו של האל: השטן.

חגי דגן: סופר, מרצה לספרות ולמחשבת ישראל. בין ספריו: "המיתולוגיה היהודית" ו"שדים ברחוב אגריפס".

לאן נעלם אלוהים?
מרצה: ד"ר חגי משגב

אלוהים נעדר כמעט לחלוטין מהספרות הספקולטיבית. בשעה שאלים אחרים מככבים ביצירות רבות, נדמה שדווקא האל היהודי בולט בהיעלמו. מדוע נעלם אלוהים, לאן הלך ולמי היה אינטרס להעלים אותו? ומדוע דווקא כשלא נותרו לו מתחרים הוא נעלם מהזירה?

חגי משגב: חוקר כתובות, כתבים עתיקים ותרבויות עתיקות. כותב ומרצה באוניברסיטה העברית ובמכללות לחינוך.

לאלוהים לא אכפת
מרצה: זיו קיטרו

סדרת הקומיקס עטורת השבחים Preacher שולחת מטיף שאיבד את דרכו אך זכה לכוח אלוהי, יחד עם חברתו המתנקשת וערפד, לחיפוש אחר אלוהים שהחליט להסתתר. לצד ביקורת על המיתוס האמריקאי, הכנסייה הקתולית וכמעט כל נושא שיעלה בדעתכם, נמצא מסעו של אדם אחרי אלוהים, בחיפוש אחרי תשובה, וחשוב יותר – להעניש את האל על כל מה שעשה ולא עשה.

זיו קיטרו: מעצב משחקים, סופר ועיתונאי, בונה חופשי שחוקר משמעויות של טקסים וחיבור בין סיפורים לאמונה באל.


מושב שני: אלים אחרים

יו"ר: ד"ר קרן לנדסמן

אמא ורופאה, זוכת פרס גפן, כותבת הבלוג "סוף העולם – מבט מהיציע".

פירורים בזקנו של זיאוס
מרצה: אהוד מימון

לא צריך להרחיק לכת כדי לתאר את מלחמת טרויה כמריבה של אלים קטנוניים שעלתה בחייהם של אלפי אנשים חפים מפשע. האלים היוונים – יצורים גדולים מהחיים עם רגשות גדולים מהחיים – מטילים עד היום את צילם על התרבות המערבית. דן סימונס, ואולי גם סופרי מדע בדיוני אחרים, ניסו דרכים מקוריות להתמודד עם האפוס ההומרי והאלים שלו.

אהוד מימון: עורך אתר האגודה והאנתולוגיה "היֹה יהיה", מתרגם, מרצה וכותב על מדע בדיוני.

אלים אנושיים ב"אדון האור"
מרצה: דידי חנוך

כבר במיתולוגיות, האלים היו תמיד, במובן מסוים, אנשים. אבל ביצירת המופת של משנת 1967 לקח רוג'ר זילאזני את זה צעד אחד או חמישה קדימה. העורך והמתרגם דידי חנוך ידבר על האלים האנושיים של זילאזני, ושאולי אינם שונים כל כך מאלה של המיתולוגיה.

דידי חנוך: עורך, כותב ומתרגם. עוסק במדע בדיוני וטכנולוגיה למעלה מ-20 שנה.

דאוס הוא מכינה
מרצה: גלי גולן

הטענה שהאדם ברא את אלוהים מוכרת הן במעגלים הפילוסופיים והן באלה האתאיסטיים. אבל מה אם האדם באמת יברא את האלוהים? שיחה על כמה סיפורים שבהם מחשבים תפסו את מקומו של אלוהים, ועל השאלות שהם מעלים לגבי טבע האל, האדם – והמכונה.

גלי גולן: סטודנטית לסיעוד, הייטקיסטית לשעבר, קוראת ותיקה של מדע בדיוני, סלשרית שרופה, מנפנפת הרבה בידיים.